onsdag 8 december 2010

Vila - tid till eftertanke - nya mål

Jag har kommit på att när jag vilar från träning ger det mig mer motivation till att höja min prestation inför nästa träningperiod. Jag styrketränar och konditionstränar normalt 5-6 gånger per vecka och har gjort det mer eller mindre utan uppehåll i 4 år nu. De gånger som jag har haft uppehåll är det för att jag har varit riktigt sjuk eller efter operation då jag har blivit ordinerad vila. Så är fallet just nu. Jag ska vila i två veckor från styrketräning och först kände jag att det var pest och pina men nu känner jag att det ger mig en otrolig kick. Jag hinner tänka och reflektera över vad jag vill med min träning och jag hinner tänka över och sätta upp realistiska mål. Motivationen som har varit sisådär den sista tiden är tillbaka och jag har hur mycket som helst att ge nu! :-)
Att ha mål i min träning är den viktigaste moroten för mig. En del människor har ifrågasatt mig och frågar om jag inte bara kan vara nöjd med vad jag har åstadkommit. Svaret är att jag är jätte nöjd, men ur ett psykologiskt perspektiv finner människan en drivkraft genom att sätta upp mål att sträva mot och uppnå dem.  På det viset håller man med all sannolikhet bättre i sin träning. Det blir en belöning utan dess like när målet är uppnått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar